A shot of Sint Jan

Augmented Reality met smaak. Een Immersieve erfgoed beleving.

Steeds vaker wordt voor het toevoegen van beleving, ingezet op de verschillende zintuigen. Immersieve technologie speelt hier op in, maar we kunnen hier nog een stapje verder gaan. Wat met smaken en geuren? Hoe kunnen we erfgoedverhalen verrijken door smaak en geur aan een beleving toe te voegen?

In mijn dagelijkse praktijk onderzoek ik hoe smaken en geuren de grenzen van tijd kunnen doen vervagen.
Voor A shot of Sint Jan, een experimenteel bitterzoet drankje, liet ik me inspireren door een 18de-eeuws recept.

Het “remedie tegen het water” kwam uit de medicijnkast van de apotheek uit het Sint-Janshospitaal Brugge. Het was een gesmaakte toevoeging aan de immersieve beleving van een augmented reality prototype tijdens het Slotevent Scan4Stories.

Wat kunnen storytelling en immersieve technologie zoals Augmented, Virtual en Mixed Reality betekenen voor de erfgoedsector?
Op deze vraag trachtte het TETRA-project Scan4Stories (Howest – colab Recreation & Tourism Management + Digital Arts & Entertainment) een antwoord te vinden. Tijdens het slotevent worden de bevindingen van het onderzoeksproject gepresenteerd en kreeg men de kans om de verschillende prototypes uit te testen.

Scan4Stories 2021